fredag 27 januari 2012

Postop

Då är operation nummer två avklarad!


Skulle vara på Sahlgrenska kl. 7.00 i onsdags, och det var jag, eller rättare sagt var jag på plats på avd. 33 strax före 6.30. 
Fick börja med att sitta och vänta i dagrummet i en halvtimme innan jag fick komma in på rummet där jag skulle ligga. 
Denna tid fördrev jag med att sticka på min nyligen påbörjade mössa, mest för att ha något att göra och definitivt inte för att jag är en person som älskar handarbete...snarare tvärtom!


Till slut fick jag då komma in på rummet och ta på mig de så tjusiga kläderna som man ska ha under operationen...och nu började väntan! 


Det gick en timme, det gick två, inte mycket hände mer än att jag fick inkopplat dropp och en spruta med blodförtunnande. 
Efter knappa tre timmar kom huvudvärken, och då pratar vi huvudvärken från helvetet!! Jag försökte bita ihop och tänka på annat men det blev bara värre och värre, till slut låg jag bara och grät och kved av att det gjorde så jävla ont. 
Kvart över ett kände jag att jag inte stod ut längre och larmade på sköterskan som kom in och fick höra mig hulka fram att jag hade så ont i huvudet att jag inte visste vart jag skulle ta vägen. Den underbara sköterskan går genast och ringer läkaren för att fråga om hon kunde få ge mig något mot värken...och yes, det fick hon!! Två Panodil och ett glukosdropp blev svaret på mina böner och ta mig tusan det hjälpte ordentligt...där fick man för att man är sockerberoende, kombinerat med att jag varken ätit eller druckit sen kl. 22 kvällen innan förstås.


För att göra en lång historia lite kortare så blev jag till slut nerkörd till operation vid fyratiden och vaknade sedan upp på uppvakningsavdelningen vid 18.30 och fick där mitt livs godaste isglass med hallonsmak! 
Vid 21.30 var jag äntligen tillbaka på avdelningen och drack nog en liter saft nästan i ett svep då munnen och halsen kändes som Kalahariöknen. 
Då jag uppenbarligen syresatte mig lite dåligt fick jag ligga med syrgas hela natten men det var helt ok och jag sov jättegott och var endast uppe ett par gånger för att kissa.


Efter lunch igår fick jag äntligen åka hem, den här gången tyvärr med dränageslang och tillbehör men det har hittills funkat bra även om den mest är i vägen.


Ska nu hålla koll på flödet av blod och lymfvätska i dränet och tömmer och mäter själv mängden varje morgon. När det till slut är under 40 ml under ett dygn får jag bege mig till distriktssköterskan för att ta bort dränet...håller tummarna för att det blir snart!


I övrigt är det nu (som vanligt) väntan på kallelse till nästa återbesök, sjukgymnastik och vila som gäller. 
Är i nuläget sjukskriven till och med den 17 februari men gissar att det kan bli längre om behandlingarna kommer igång någon gång.


Petar in lite random bilder nedan och vill varna för att de som vanligt kan vara känsliga för stötande personer! :)
Början på mössan.


På sjukhuset hann jag sticka lite mer.

Färdig mössa och piffig dränageaccessoar på magen.

Hoppsan, dränaget läckte lite på köksgolvet.

Vet inte varför bilderna vänt på sig...ska se om jag kommer på hur man fixar det, så länge får ni väl vrida lite på huvudet för att se ordentligt!



1 kommentar:

  1. Känner igen mig såå mycket i dig =)
    Jag stickade oxå egna mössor o fick faktiskt beröm för dem av några sköterskor.
    Försökte även att virka, men lyckades inte lika bra där, så en nära vän virkade två ljuvligt lena o tunna mössor till mig, som jag hade när jag var helt kal.
    Lycka till med allt o jag finns här ;)
    KRAM!!

    SvaraRadera