tisdag 17 januari 2012

Dag efter dag

Efter en otroligt långtråkig måndag när jag trodde jag skulle dö av leda så har tisdagen i alla fall bjudit på något mer än sömn, tv, mat och dator.


Var i morse hos tandhygienisten och tänkte innan jag gick dit att jag säkert har både hål, tandlossning och taskig andedräkt. 
Jag menar varför inte, när man nu fått cancer så kan det ju passa att få lite annat elände att liksom variera med...en olycka kommer sällan ensam!
Men tji fick jag, inga hål men en lagning som gått sönder lite och ska åtgärdas. 
Och det jag i mitt kaosartade huvud trodde var början till tandlossning var bara ett resultat av lite för ihärdigt och hårdhänt tandborstande, tja där ser man, ibland finns det små ljusglimtar här i livet ;)
Efter undersökningen, putsandet och det obligatoriska bananlacket skulle jag till kassan och få en tid till tandläkaren för att fixa min lagning. 
Det är då det där roliga börjar som jag så smått börjar bli van vid nu...damen i luckan frågar om jag kan komma den 22/2 och jag får svara att jo det hoppas jag men...
Och så får jag förklara att jag ska börja behandling med cellgifter snart och har absolut ingen aning om jag kan, orkar eller ens är hemma den 22:e, men visst ge mig tiden så får vi hoppas på det bästa! 
Blicken man får och hur personen ifråga talar till en efter att man sagt ovanstående är fullkomligt obetalbar. 


Jag kan inte hjälpa det, men jag tycker att det är fruktansvärt roligt att liksom chocka folk på det sättet ibland. 


I övrigt idag så har jag pratat med "min" sköterska från bröstteamet på Sahlgrenskas kirurgmottagning och hon lovade att skicka kopior på alla resultat från analyserna av mina tumörer och dylikt.


Fick bekräftat det som jag själv listat ut, att det är en så kallad HER2 hormonkänslig bröstcancer jag har. Sköterskan förklarade också att  på en skala (som jag inte nu minns namnet på)  från 1-9 som mäter hur snabbt cancercellerna förökar sig och växer så ligger jag på en 8:a. 
Ju lägre siffra desto bättre, men 8 är ett av mina lyckonummer och även dagen jag är född, så då kan det ju inte vara dåligt...eller? ;P
Kanske kan den där förökningssiffran förklara varför min tumör var dubbelt så stor vid operationen den 6 dec. mot hur stor den var den 31 okt. när jag gjorde ultraljud och finnålsbiopsi...?


Okidoki, jag kommer att veta mer när kopiorna kommer med posten!

8 kommentarer:

  1. Hej! Tror du menar Elston-graderingen. Strunta i hur andra uppfattar dina inlägg, skriv från hjärtat och få det UR dig. Om det är glädje, sorg, ilska eller ångest. Fin blogg du har kommer att följa dig och lägger in dig i min blogglista.

    SvaraRadera
  2. så skönt att det inte var mer hos tandläkaren. Pengar som inte är roliga att spendera och roliga saker är vad jag tycker du ska ägna dig åt. Gör det du känner för.

    Jag tycker det är både tråkigt och ledsamt att höra att det är en sådan taskig cancer (det är all cancer men viss är lite extra taskig) som växer och sprider sig så snabbt.

    Jag håller tummarna för att 8 är en bra siffra som du skriver. Allt kan ju inte bara gå åt skogen.

    Vi är dåliga på att höra av oss, men vi finns i bakgrunden, tänker på dig och finns där för dig om du behöver oss.
    Kram
    Extrakusinen

    SvaraRadera
  3. Hejsan, har svårt att få kontakt med dig :) Du kanske har en msn eller nåt man kan höra av dig från :)? eller fb :)? nr eller nåt, hehe kram så länge, Svara gärna bland kommentarerna så jag ser :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, hej! Jo jag har både Fb och nummer :) Blev ju nyfiken nu på vem du är? :) Om du skriver en kommentar/svarar på det här så ska vi nog kunna lösa det! Kram, Lotta

      Radera
  4. Sure här är jag igen och skriver :) Vad är ditt nummer då så skriver jag på sms vem jag är och så :) kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var väldans vad du ska vara hemlighetsfull då ;) Vågar inte skriva ut mitt nummer här öppet...är ju lite risky liksom :P Men här är min email i alla fall så kan du skicka mer privat så ingen annan ser! lotta@snoosa.se
      Kram :)

      Radera
    2. Du är tyvärr aldrig inne där :P Något annat sätt man kan nå dig ^^?

      Radera
    3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera