torsdag 19 april 2012

Aphinity-studie och kalhyggen

Har idag roat mig (höhöhö) med att vara på Sahlgrenska för att göra ultraljud på hjärtat igen. Kan säga att aj faan vad ont det gjorde idag, hon som utförde undersökningen klämde och pressade den lilla apparaten väldigt hårt mot min stackars opererade tutte och bröstkorg! 

Denna undersökning är dels en del i den vetenskapliga studien jag är med i, men också något man gör på patienter som liksom jag ska få/får antikroppsbehandling, då denna behandling kan ha vissa negativa effekter på hjärtat. 
Allt såg i alla fall bra ut, och det hoppas jag förstås att det fortsätter göra då jag i nästa vecka går in i fas 2 av min behandling.

Egentligen kanske jag borde kalla det fas 3, då bortopererandet av tumörerna väl borde räknas som fas 1?! 
Anyway, nästa vecka kommer jag att påbörja antikroppsbehandlingen som kommer att pågå var tredje vecka under ett år framåt. 
Jag kommer även att nu få ett nytt cellgift som heter Taxotere, och precis som det tidigare giftet FEC kommer jag att få detta tre gånger med tre veckors mellanrum.
Och som om detta inte vore nog så kommer jag kanske eller kanske inte få ett så kallat prövningsläkemedel (som ett led i Aphinity-studien jag är med i). Varken jag eller min onkolog kommer att veta om jag får prövningsläkemedlet eller om jag får placebo då detta är en dubbelblind studie!

Är också stolt över att meddela att jag snart (på lördag) har varit rökfri i fem (5) veckor, det känns asskönt men jag är fortfarande grymt sugen på nikotin, inte just kanske cigaretter men en snus eller två hade varit gôtt!

Har idag "blottat" mig både på facebook och twitter, och jag vill förstås inte undanhålla även Er den nakna, kala sanningen! ;-)

 

1 kommentar:

  1. Duktigt syrran med rökningen! Kim tyckte du ser lite ut som Dr. Evil på den bilden :) (Antagligen fick du väl inte den kommentaren på Skype ifall din dator e knas, eller)

    SvaraRadera