fredag 10 februari 2012

Early bird

Så då vaknade jag tidigt igen fast jag inte behöver, tur då att man är sjukskriven och kan ta sig en powernap närhelst man vill! :)


Mitt första besök hos onkologen igår gick över förväntan, första intrycket var mer än positivt! Väldigt trevlig kille, så trevlig att jag ska dit idag igen!


Nämnde igår att jag ska vara med i en forskningsstudie, och det ska jag förhoppningsvis, men inte i den jag från början trodde, utan i en helt annan!
Den studie som nu är aktuell i mitt fall är också den inriktad på personer med HER2 positiv bröstcancer, men i denna studie är det en ny typ av läkemedel (antikroppar) som ska testas. Halva testgruppen kommer att förutom den traditionella behandlingen även få tillsatt det nya läkemedlet, medan andra halvan får trad. beh. plus placebo.


Innan studien kan starta måste jag bli godkänd som "studieobjekt", detta görs bla. genom ett antal provtagningar på Sahlgrenska, men även en patologisk undersökning av min utopererade tumör för att säkerställa (ännu en gång) att det är HER2 positiv bc jag har. 
Den patologiska undrsökningen utförs i Milano, Italien dit Sahlgrenska skickar min tumör.


Jag var orolig att allt detta skulle göra att min behandlingsstart blir fördröjd, men enligt onkologen har de fått försäkringar från Italien att resultatet av undersökningen inte kommer att dröja mer än en vecka! 
Så min behandling bör ändå starta ungefär vid den tidpunkt som tidigare varit aktuell och som jag hoppats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar