fredag 24 februari 2012

Då var det gjort

Kanske nån har suttit där ute i cyberrymden och undrat hur det har gått med min första cellgiftsbehandling!?


Jag kan säga att det har gått mycket bättre än vad jag förväntade mig!


Var på plats på Sahlgrenskas jubileumsklinik kl. 13.30 i onsdags i sällskap med en god vän. Blodtryck, temp samt 7 rör med blod tog innan det var dags att sätta igång själva behandlingen. Fick sitta i ett rum i en skön fåtölj i sällskap med min vän och ännu en yngre tjej som också var där för behandling (ev. med samma diagnos som mig?).


Min underbara kontaktsköterska förklarade hur allt skulle gå till och satt med mig under nästan hela tiden vilket kändes tryggt och skönt!
Under de tre första behandlingarna jag får är det en kombination av cytostatika kallad FEC som jag får inpumpat i blodet.


Själva behandlingen tog väl ungefär en och en halv timme och jag kände inte av så mycket under tiden, lite hjärtklappning av kortisonet som man får mot illamående bara.


Innan vi styrde kosan hemåt igen, norpade jag åt mig två stycken kräkpåsar för säkerhets skull...om utifall jag skulle bli illamående på vägen hem, vilket jag tack och lov slapp!


Väl hemma igen hade jag bara lite huvudvärk och min mage kändes lite uppblåst bara, om det sen berodde på spänningar eller behandlingen låter jag vara osagt.


Fick från sjukhuset medskickat tre olika mediciner mot illamående samt en medicin mot magkatarr då en av cellgifterna påverkar kroppens slemhinnor på ett negativt sätt.


Dag två (igår) startade hyfsat men fick efter en liten stund efter uppvaknandet akut illamående och fick rusa in på toa och kaskadkräkas, detta upprepades ännu en gång efter ungefär en timme men jämfört med en riktig kräksjuka så var det ingenting!
Återstoden av dagen var jag bara trött och sov och sov i stort sett. Gick sedan och la mig vid 20.30 och sov nästan i ett sträck fram till 7.30 i morse, skönt och troligen välbehövligt.


Idag har jag hittills inte direkt mått illa men känner mig matt och lite "off". Lyckades ta mig till affären en sväng för att handla lite nödvändigheter till mig och katterna, så nu klarar vi av helgen också.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar