söndag 13 maj 2012

Look Good...Feel Better






Har ju helt glömt att berätta att jag var på Look Good...Feel Better kurs på Sahlgrenska i onsdags. Det är en kostnadsfri tvåtimmarskurs i hudvård och make-up som en hjälp till bättre livskvalitet för kvinnor med cancer! På kursen får man lite tips om smink och hudvård samt  lära sig lite olika sätt att knyta sjalar att ha på sitt kala huvud.

Som synes på bilden ovan så fick man en hel del produkter med sig hem då ett flertal av de stora make-up och hudvårdsmärkena sponsrar dessa kurser. Jag/vi fick följande; necessär, bodylotion, ögonmakeupremover, rengöringslotion, ansiktsvatten, ögonkräm, dagkräm, foundation, concealer, puder, rouge, ögonbrynspenna, ögonskugga, ögonpenna, mascara, läppenna och läppstift! Allt i neutrala färger så att det skulle passa alla.


De som känner mig vet att jag redan är hyfsat bra på det här med smink och skönhet (vilket jag tycker är roligt), men en sån här kurs är ändå rolig, och ett välkommet avbrott i den ofta rätt tråkiga vardagen som man har nu!


Vill man läsa mer om vad Look Good...Feel Better är och hur de jobbar så kan man läsa mer här!

4 kommentarer:

  1. Eeeh känner detta är väldigt suspekt. För det första, ingen av produkterna är ekologiska och dem innehåller parabener och andra farliga ingredienser som i olika studier har visat sig kunna bidra till cancer. Blir bara äcklad rent ut sagt. Känns som dem utnyttjar svaga människor till att sprida reklam. O vafan ska man ha maskara till om man tappat sina ögonfransar? Läs på baksidan om vad dem innehåller och googla sen detta. Förlåt om jag regnar på din parad nu.. Det skulel ju kunna vara en jättefin grej men nä detta tog fan lägsta prisset idag alltså. Som om man inte kan vara snygg när man har cancer ändå, utan giftiga krämer och smink testat på djur.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår dig helt och fullt och jag håller till viss del med dig i det du skriver. Jag har också läst en del om de ämnen du syftar på såsom bla parabener mm.
      För egen del såg jag denna "kurs" mer som ett välkommet avbrott i cancervardagen och la inte så stor vikt vid produkterna i sig. I min "vanliga" sminklåda har jag till 90% produkter från The Body Shop som ju arbetar aktivt för att ha så giftfria och schyssta produkter som möjligt och som inte är djurtestade. Tyvärr kan i alla fall inte jag alltid leva som jag skulle önska vad gäller att hålla mig ifrån saker som kan inverka negativt på miljö och hälsa, men jag försöker så gott det går :)

      Radera
  2. Jah jah förstår.. det är ju som sagt en riktigt fin grej egentligen, jag bara önskar att det hade vart mer rena produkter i necessären. Jah veet, jag har oxå ngn loreal mascara hemma o så där..så synd att det ska vara så. Att inte ekologisk är standard liksom. Ett bra tips jag brukar köra på är sesamolja, funkar t allt från munskölj till att smörja in kroppen med :)

    SvaraRadera
  3. Tanken med aktiviteten var ju jättefin, men mindre bra när det inte är ekologiska produkter.
    Men verkligen ett härligt initiativ att erbjuda er detta eftersom det ändå händer en hel del med utseendet iom alla behandlingar och man slutar ju inte att bry sig om hur man ser ut.

    Som du skriver Lotta, ett härligt avbrott, och välförtjänt tycker jag. Fler sådana.

    Kram

    SvaraRadera